Is dat even vervelend! Je laat je dure smartphone uit je handen glippen en het apparaat is kapot. Het beeldscherm geeft nog wel beeld, maar reageert niet meer op aanrakingen. Eventjes je verzekeraar bellen dan maar om te kijken hoe je hem kunt laten repareren. Wat blijkt? Sinds kort is je smartphone niet meer standaard meeverzekerd bij je inboedel en je moet zelf opdraaien voor de kosten. Hoe zit dit? In dit artikel geven wij je informatie en tips over het gegeven dat je mobiele telefoon steeds vaker niet meer standaard met je inboedel is meeverzekerd.
Mobiele telefoon niet meer standaard meeverzekerd
Lange tijd was het in Nederland normaal dat alle spullen in en rondom je huis automatisch vallen onder de inboedelverzekering. Zo ook bijvoorbeeld je laptop, tablet en telefoon. Dit is momenteel aan het veranderen: steeds meer partijen kiezen ervoor om bijvoorbeeld je mobiele telefoon niet standaard mee te nemen in je inboedelverzekering. In plaats hiervan kies je steeds vaker voor een aparte verzekering speciaal voor mobiele apparaten. Hieronder valt dan ook je mobiele telefoon. Onder meer ANWB, a.s.r., Inshared en Unigarant kiezen voor deze optie. Deze wijziging van koers heeft gevolgen voor jou en je declaratie, mocht je mobiele telefoon onverhoopt stuk gaan of vallen.
Ben jij altijd zorgvuldig met je telefoon? Dan heb je wellicht voordeel
De mobiele telefoon is sinds enkele jaren niet meer weg te denken uit onze levens. Aangezien mensen nogal eens de neiging hebben zich iets te lomp te gedragen, sneuvelt er zo af en toe een telefoon. Dat merkten ook verzekeraars, die hun uitgekeerde declaraties in een razend tempo zagen oplopen. Hierdoor steeg de premie flink: ook voor klanten die nooit wat declareren. Daarom hebben verschillende verzekeraars ervoor gekozen om een aparte verzekering voor mobiele telefoons te maken. Voordeel is hierbij dat wanneer jij netjes met je spullen omgaat en eigenlijk nooit aanspraak hoeft te maken op je verzekering, je waarschijnlijk minder gaat betalen. De verwachting is dat meerdere verzekeraars binnenkort overstappen op het model waarbij ze een aparte polis voor je mobiele telefoon aanmaken. Heb jij dus nooit wat met je mobiele telefoon? Dan hoef je ook geen aparte verzekering voor het apparaat af te sluiten. Informeer hiervoor bij de partij waar jij klant bent.
Een ongeluk schuilt echter in een klein hoekje…
Er zitten echter ook absoluut nadelen aan deze nieuwe trend. Een kapotte telefoon binnenshuis is namelijk niet altijd jouw schuld. Wil je toch verzekerd zijn, dan moet je een aanvullend pakket aanschaffen. Zo ga je waarschijnlijk meer betalen voor je verzekeringen in totaal aangezien ook het declaratiegedrag van mensen in mate toeneemt. Daarbij worden telefoons over het algemeen steeds duurder, dus zullen mensen ook sneller bij een ongeluk de verzekering raadplegen. Gelukkig zijn er ook speciale verzekeringen voor telefoons van bedrijven die niet gelieerd zijn aan de gebruikelijke, grote verzekeringsmaatschappijen. Bij hen kun je veelal terecht voor een meer schappelijke prijs.
Onze tips
Ga bij jezelf na hoe zuinig jij op je mobiele telefoon bent. Ben jij een echte kluns? Informeer dan zeker weten even bij je verzekeraar hoe het nou precies zit. Sluit zo nodig een aparte verzekering voor je smartphone af en informeer naar de voorwaarden. Zo willen verzekeraars nog weleens de eis stellen dat het schadebedrag minimaal een bepaalde waarde moet hebben, waar je in de praktijk nooit aan komt. Ook keren verzekeraars veelal maar tot een bepaald percentage uit, bijvoorbeeld 40 procent van de nieuwwaarde. Helemaal wanneer je bijvoorbeeld een Apple iPhone 7 hebt met een winkelwaarde van rond de 650 euro, pakt dit niet altijd voordelig uit.
Heb je echter de handvastigheid van een hartchirurg en laat je nooit een toestel uit je handen glippen? Sluit dan vooral geen aanvullende verzekering voor je mobiele telefoon af. Een ongeluk hoeft echter niet per se jouw schuld te zijn, dus een beschermend hoesje voor je telefoon is altijd aan te raden.