Een nieuw interview op ikwoonfijn.nl, ditmaal met Carla van Wonderable.
Hoe is het idee voor het merk ontstaan?
Als ontwerper voor verschillende opdrachtgevers werkte ik met ambachtsmensen in verre landen. Fair trade producenten die wel een economisch steuntje in de rug kunnen gebruiken. Hun bijzondere technieken en tradities zijn vaak nauwelijks zichtbaar in de producten die ze maken voor Europese klanten. Ik wilde die rijkdom juist tonen, uitbuiten, hun expertise en de mijne bij elkaar brengen in producten. Zo ontstond het idee voor een label in high end woonaccessoires met een eigen signatuur: exotische ambachten plus Dutch design.
Wat is het verhaal achter de merknaam?
Wonderable is een nieuw Engels woord dat wel uitgevonden moest worden omdat het naadloos bij het merk past: ‘iets dat je in verwondering kan brengen.’
Waar haal je inspiratie vandaan?
Vaak zijn het details die me inspireren: een geweldige textuur, een combinatie van kleuren. Iets dat me opvalt maar niets met mijn producten te maken heeft: kleine wonderen der natuur, grootse uitzichten, het leven op straat, hoe mensen en dingen er overal ter wereld anders uitzien.
Meer concrete inspiratie voor mijn ontwerpen komt uit de speciale technieken die ambachtsmensen gebruiken, vaak gebaseerd op typisch lokale tradities. Zelfs al vind ik hun producten niks, ik kan verliefd worden op hun technieken en materialen en er nieuwe ontwerpen in zien.
Hoe ontstaat een ontwerp?
Het begint meestal met goed kijken. Ik wil een bepaalde ambachtstechniek helemaal begrijpen. Dan is er altijd wel een element dat me fascineert: een detail, een materiaal of een motief. Dat wil ik dan maximaal laten spreken in mijn ontwerp. Op basis van mijn tekening maken de ambachtsmensen een eerste prototype. Dan ga ik het liefst samen met ze zitten om oplossingen te bedenken voor moeilijke details en de finishing touch te geven aan het ontwerp. Het blijft verrassend hoe enorm een product kan verbeteren door deze gezamenlijke inspanning.
Wat is voor jou belangrijk wanneer je gaat ontwerpen?
Ik word er gelukkig van als ik een mooi product ook op een mooie manier kan maken, samen met anderen. Ik wil zo ontwerpen dat iedereen die bij mijn ontwerpen betrokken is er beter van wordt. Dat geeft voldoening.
Heb je voorbeelden (bepaalde merken/ontwerpers)?
Niet echt. Ik heb natuurlijk zo mijn persoonlijke favorieten, maar geen merken of ontwerpers die ik echt volg of me tot voorbeeld zijn.
Hoe zou je Wonderable omschrijven?
Wonderables zijn accessoires voor in je huis. Met de hand gemaakt en een lust voor het oog. In de Wonderable collectie combineer ik de heldere lijn uit de westerse ontwerptraditie met eeuwenoude handwerktechnieken uit verre landen. Dat levert spannende nieuwe vormen op vol verwijzingen en commentaren. Simply Wonderable: prachtige ontwerpen om een leven van te houden.
Wat zijn de kernwaarden van Wonderable?
Dutch design + exotic crafts + fair trade.
Wonderable maakt prachtige woonaccessoires die het beste van twee werelden verenigen. Dat doen we door ons ontwerptalent en onze marktkennis ten dienste te stellen van ambachtelijke producenten uit verre landen. Zo leveren we daar een bijdrage aan de ontwikkeling van werkgelegenheid en welvaart. En het leuke is: hoe meer Wonderables we verkopen, hoe mooier de wereld wordt.
Voor wie zijn de producten van Wonderable bedoeld?
Voor iedereen die zich graag omringt met schoonheid, van stoer én elegant houdt, handgemaakt spannend vindt, bijzondere verhalen graag doorvertelt en blij wordt als een aankoop nog een maatschappelijke bijdrage levert ook. En voor iedereen die gewoon verliefd wordt op een Wonderable item.
Ben je gevoelig voor trends?
Ik ben nieuwsgierig, kijk voortdurend rond of ik iets nieuws of anders zie, en zie ook vaak iets nieuws in iets bestaands. De zogenaamde nieuwigheid van ‘geel is dé trend voor 2014’ of ‘ijskristallen zijn helemaal hot’ vind ik passé. Wonderable heeft een tijdlozere sfeer en ik zie mijn producten het liefst heel persoonlijk, steeds anders, gecombineerd worden.
Hoe vaak komen er nieuwe items op de markt?
1 á 2 keer per jaar.
Hoe kijk je aan tegen duurzaamheid?
Samenwerken met Fair Trade producenten en zo kleinschalige ambachtelijke bedrijfjes en lokale gemeenschappen in verre landen versterken ligt aan de basis van Wonderable.
Onze leveranciers ondernemen met oog voor duurzaamheid, voldoen aan door de wereldwijde Fair Trade organisatie WFTO gestelde richtlijnen met betrekking tot milieu en veiligheid, en ondernemen met een sociaal-maatschappelijke focus. Door mensen werk te verschaffen hebben ze een inkomen. Doordat ze een inkomen hebben gaat hun gezondheid vooruit en kunnen hun kinderen naar school. Zo worden gemeenschappen beter en welvarender.
Naast deze sociaal-maatschappelijke focus werken we ook vaak met gerecyclede of restmaterialen, en proberen we andere aspecten van het bedrijf zo duurzaam mogelijk te organiseren.
Omschrijf je eigen interieurstijl
Ik houd van de combinatie, soms ook de clash, van verschillende stijlen. Juist door items, materialen en texturen te laten contrasteren komen de individuele elementen tot hun recht. Toch zoek ik ook naar rust en eenvoud, die vind ik door kleuren ingetogen te houden. Eerlijk gezegd woon ik al een tijdje in een verbouwing die half af is, dus kom over een jaartje nog maar eens vragen of mijn interieurstijl de verhuisdozenstijl dan ontstegen is.
Onderstaand een greep uit het aanbod: