Een verhuizing is een flinke klus. Naast het pakken, meten en wegen moeten er nog tientallen andere zaken geregeld worden. Om je een stapje op weg te helpen hebben wij deze checklist voor je samengesteld. Zo weet jij precies wat je niet mag vergeten tijdens je verhuizing.
1. Contracten verhuizen
Je hebt in de huidige woning natuurlijk tal van contracten lopen. Energie, water, tv, internet en ga zo maar door. Of misschien ga je voor het eerst in een eigen woning wonen en moet je het allemaal nog afsluiten. Hoe dan ook, de contracten zijn een puntje dat niet overgeslagen mag worden. Geef de verhuizing op tijd door om onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen. Nu je de kans hebt kun je meteen even kijken naar de pakketten van andere aanbieders. Misschien is internet en tv van Telfort wel een stuk uitgebreider dan het pakket van je huidige aanbieder.
2. Adreswijziging doorgeven
Naast de contracten zijn er natuurlijk nog meer instanties die van de adreswijziging af moeten weten. Je school bijvoorbeeld of je werk. Maar ook zaken als abonnementen op kranten en tijdschriften moeten natuurlijk op tijd genotificeerd worden. Of wat dacht je van de sportschool? Loop alles even goed na en geef de adreswijziging op tijd door.
3. Overheidszaken
Ontvang je huurtoeslag? Dan zal je dit bedrag aan moeten passen naar de nieuwe situatie. Doe dit op tijd. Alles wat je teveel ontvangt aan huurtoeslag moet je namelijk terugbetalen. Ook de maandelijkse belastingteruggaaf moet aangepast worden. Gemeentelijke belastingen kunnen ook voor de nieuwe woning vast vooruit betaald worden.
Tip: Nu je toch met overheidszaken bezig bent, kijk meteen even naar de afspraken omtrent huisvuil, de afvalpas en eventuele hondenbelasting. Ook een eventuele parkeervergunning moet omgezet of opgezegd worden.
4. Verzekeringen afsluiten
Is dit de eerste nieuwe woning? Dan moeten de verzekeringen opnieuw afgesloten worden. Ga je verhuizen? Dan kun je de huidige verzekeringen overzetten naar het nieuwe pand. Houd wel rekening met het feit dat de nieuwe woning wellicht andere verzekeringsregelingen behoeft. Verzekeringen om in het achterhoofd te houden zijn de inboedel- en opstalverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering en de overlijdensrisicoverzekering. Er zit ook nog een verschil tussen koop- en huurwoningen.
5. Werk gerelateerde zaken
Vraag op tijd je verlofperiode of vrije dagen aan om de verhuizing te kunnen regelen. Neem eventueel een paar extra uurtjes op om administratieve zaken in orde te kunnen maken. Wanneer de adreswijziging op het werk is doorgegeven kunnen ook eventuele reiskosten vergoedingen aangepast worden.