Er is genoeg te lezen over hoe je een thuiskantoor gezellig kunt inrichten. Maar vergeet daarbij niet om eerst aandacht te besteden aan de basis. Met een goede basis bedoelen we dat de werkplek aangenaam en ergonomisch moet zijn. Hoe pak je dit aan en welke items zijn onmisbaar om ergonomisch verantwoord te kunnen werken? Je leest onze tips hieronder.
Tip 1. Zet het beeldscherm recht voor je
De positie van je monitor is belangrijker dan je denkt. Het beste is om het recht voor je te plaatsen met ongeveer een armlengte afstand. Daarnaast is de hoogte van het scherm een belangrijke factor. Zowel te hoog als te laag kijken kan nekklachten veroorzaken. Overweeg daarom om een laptopstandaard of een monitorstandaard te kopen. Zo kun je de ideale positie bepalen.
Tip 2. Koop een goede bureaustoel
Als je voor een lange periode thuis werkt, is een goede bureaustoel essentieel. Je kunt het beste ergonomische bureaustoelen kopen van hoge kwaliteit. Niet alleen omdat dit product langer meegaat, maar ook omdat de luxe bureaustoelen meer mogelijkheden hebben. Denk aan verstelbare armleuningen, rugleuning en lendensteun. Door al deze kleine aanpassingen kan iedereen de juiste houding aannemen achter het bureau. Dit zal je uiteindelijk een hoop lichamelijke klachten besparen. Let op: Pas de stand van je bureaustoel ook aan op de hoogte van je bureau. Als het bureau vrij hoog en niet verstelbaar is, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een voetsteun. Hierdoor kun je zowel met de armen als met de benen een goede hoek van ongeveer 90 graden aannemen.
Tip 3. Ondersteun je armen
Zorg ervoor dat je armen ergens op kunnen rusten. Als je een hele dag gespannen moet werken, heb je ’s avonds hoogstwaarschijnlijk pijn aan de schouders of nek. Maak eventueel gebruik van een polssteun bij het toetsenbord of de muis.
Tip 4. Creëer een sta werkplek
Het zou nog beter zijn als je zittend werken kunt afwisselen met staand werken. Met een verstelbaar bureau kun je eenvoudig zo’n sta werkplek creëren. Je kunt natuurlijk ook jouw tablet even op een hoge kast zetten tijdens een video-call.
Tip 5. Zet niet alles binnen handbereik
Het is ontzettend handig om alles binnen handbereik te hebben. Met een bureaustoel op wielen rol je zo overal naartoe. Maar misschien is het beter om sommige kantoorbenodigdheden toch wat verderop in de kamer te plaatsen. Dan ben je namelijk genoodzaakt om vaker op te staan en een stukje te lopen.